سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ام دی اف (MDF) چیست؟

این نوع روکش با عملکرد و قابلیت بالا در موارد کاربردی که دوام بالای سطوح و مقاومت آن در برابر عوامل خارجی مورد نیاز است کاربرد بسیار دارد .

 

تفاوت قابل توجه بین MDF ملامینه و نئوپان ملامینه در این است که لبه‌های MDF ملامینه قابل ماشین کاری است که می‌توان پس از ماشینکاری و فرم‌دهی و پروفیل کاری،‌ لبه‌های آن را با نوارهای Soft Form لبه چسبانی کرد.

 

ضخامت روکش‌های ملامینه بین 35/0 – 25/0 میلیمتر می‌باشد و حدود 50% ضخامت آن را چسب MDF تشکیل می‌دهد، ‌البته در انواع روکش ملامینه‌های نرم که برای تهیه روکش به‌صورت رول تولید می‌شود، ‌این مقدار کمتر است. با توجه به ضخامت نازک روکش ملامینه تلرانس ضخامت تخته باید در حداقل بوده و از 1/0± میلیمتر تجاوز نکند.

 

دارا بودن تمام امکانات تزئینی و نیز مقاومت مناسب روکش ملامینه در برابر رطوبت ،آب، ‌حرارت،‌ سایش و … دامنه وسیعی از کاربردهای متنوع را برای MDF با روکش ملامینه ایجاد کرده است و می‌توان در موارد مختلف از جمله مبلمان اداری منزل، درب‌ها و بدنه کابینت، ‌لوازم اتاق خواب و تخت خواب، مبلمان بچه،‌ مبلمان و لوازم دستشویی و حمام، ‌روکوب دیوار،‌ پارتیشن و … از آن استفاده کرد. از روکش ملامینه همچنین نوار لبه چسبانی نیز تولید می‌کنند که هماهنگ با سطح در لبه‌ها چسبانده می‌شود. در واقع می‌توان گفت پرکاربردترین نوع روکش‌ها نوع ملامینه می‌باشد و از نظر قیمت نیز بسیار مناسب و قابل رقابت با سایر انواع روکش‌ها می‌باشد. روکش‌ کاری با روکش ملامینه‌ روی MDF بسیار متداول بوده و معمولاً بسیاری از کارخانجات بزرگ جهان دارای خطوط روکش ملامینه هستند. کار با ورق‌های روکش شده با روکش ملامینه به نسبت روکش‌های HPL آسان‌تر است. این نوع روکش پرکاربردترین نوع روکش مخصوصاً در صنعت MDF است.

 

سایر روسازی‌ها

 

علاوه بر روکش‌ها برای روسازی تخته‌های چوبی و MDF از روشهای دیگری از جمله نقوش منبت کاری، ‌رنگ‌کاری، ‌لاک و الکل و … استفاده می‌شود. می‌توان گفت مهمترین این روشها، رنگ‌کاری و سپس لاک‌کاری است. در این بخش بطور خلاصه مواردی از این نوع روسازی‌ها شرح داده می‌شود.

– هایگلاس

 

هایگلاس نوعی MDF روکش‌دار است با این تفاوت که روکش آن با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود. پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می‌باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه شیشه دارد، جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی‌کربنات شفاف است. این ماده نسبت به شیشه سبک‌تر و مقاوم‌تر است. ورق‌های هایگلاس معمولاً دارای یک رو می‌باشند که توسط یک لایه سلفون محافظت شده و نمای طرف دیگر سفید ساده از ملامینه و یا کاغذ است. درخشندگی، برجسته‌ترین خصوصیت هایگلاس است و همین مشخصه باعث شده است در بازار محصولات چوبی یک مرتبه در درجه بالاتری قرار بگیرد. زیرا هایگلاس با انعکاس نور و خاصیت شیشه‌ای که دارد هر بیننده‌ای را جذب می‌کند و با ایجاد رنگ‌های براق و زنده، محیط آشپزخانه، سالن پذیرایی، اتاق خواب، دفتر کار و هرگونه دکوراسیون داخلی را تبدیل به محیطی زنده و پویا می‌کند.

 

هایگلاس بخاطر داشتن لایه‌ای از UV سطحی هموار همراه با بافت‌های گوناگون و یا طرح‌هایی از انواع نقش و نگاره های گل و طبیعت، طرح‌های اسلیمی، طرح‌های ورساچی، طرح‌های مدرن و یا طرح چوب‌های جنگلی نیز دارا می‌باشد. پس بخاطر تنوع زیاد طرح و بافت می‌تواند مورد حسن انتخاب و محبوبیت مشتریان قرار بگیرد .

 

نظافت هایگلاس نیز بسیار آسان است زیرا UV سطحی صیقلی را ایجاد می‌کند و کافیست با یک دستمال نمدار تمام لکه ها ، چربی‌ها و خاک را از آن زدود و نیازی به صرف زمان و انرژی زیادی برای نظافت آن نیست.

 

ابعاد مورد استفاده هایگلاس برای کابینت کاران 244*122 سانتیمتر به ضخامت 17 میلیمتر می‌باشد. در خرید این تخته‌ها باید بسیار دقت داشت تا نوع مرغوب آن تهیه شود. چرا که اگر روکش UV خوبی نداشته باشند در هنگام برش شروع به پریدگی لبه‌ها می‌کند. معمولاً نوع مرغوب آن دارای پشت ملامینه سفید است و برای هر برگ بسته‌بندی مجزا در نظر گرفته می‌شود، تا هنگامی که در پالت بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند آسیب نبیند.

– نقوش منبت ریز

 

توسط غلطک فلزی روی سطح MDF با فشار، نقوشی ایجاد می‌شود و سپس روی آن رنگ‌کاری انجام می‌شود تا رنگ به‌صورت غیر مسطح و منقوش جلوه کند. عمق نقوش در این روش 5/0 – 3/0 میلیمتر است.

 

– نقوش منبت عمیق

 

در بعضی موارد لازم است که نقوش عمیق‌تری روی سطح MDF ایجاد شود. در این روش با پرسهای گرم که دارای یک صفحه قالب هستند با حرارت الیاف سطح MDF را نرم کرده و سپس با فشار در سطح آن نقش مورد نظر را ایجاد می‌کنند که عمق آن معمولاً 1 میلیمتر و در بعضی موارد حتی 6. 5 میلیمتر می‌باشد. سپس این تخته‌ها را رنگمی‌کنند (مایع یا پودری) و به عنوان در کابینت، در منزل و درهای داخلی خانه‌ها و… استفاده می‌کنند.

– رنگ کردن

 

انواع و اقسام رنگها روی MDF قابل اجرا و متداول می‌باشد، خصوصاً با توسعه کاربرد رنگهای پودری روی MDF این روش رونق بیشتری یافته است و در بعضی مصنوعات چوبی برخی مشتریان کالاهای رنگ شده را ترجیح می‌دهند. خصوصاً با استفاده از روشهای تلفیقی و ‌برجسته‌‌کاری، سطوح نقاشی شده زیبایی را با MDF می‌توان خلق کرد.

– لاک‌کاری

 

انواع لاک‌ها و مواد شیمیایی با رنگ دانه‌های مختلف به صورت‌هایی مانند رنگی، ‌مرواریدی، متالیک، مرمر و سایر تزئینات دراماتیک نیز قابلیت جوابگویی به مشتریان این سبک از هنر مبلمان را به MDF می‌دهد.

– پرسهای ممبران (بالشتکی، ‌غشائی)

ام دی اف کار   کابینت ساز    کابینت کار    تعمیرات کابینت
پرس ممبران یک پرس یک طبقه است ‌که یکی از صفحات آن دارای محفظه بزرگی از جنس ماده‌ای قابل انعطاف (مانند سیلیکون یا سایر لاستیک‌های مصنوعی) با ضخامت دیواره 3-2 میلیمتری است. در صورتی که این محفظه در صفحه زیری پرس باشد از آب گرم پرشده و اگر در صفحه بالایی تعبیه شده باشد با هوای گرم پرخواهد شد.